Prosjekt – NBB 2018

Dette er en lengre beskrivelse av prosjektet som omfatter produksjon av en bok for Nordiske bokbind 2018 (Nordic Bookbinding 2018):

Jeg grubla lenge på hva jeg skulle finne på til NBB2018, men på en ferietur tidlig sommer i 2015 noterte jeg en ide.

Som regel tas utgangspunkt i et nedskrevet produkt. Roman, essay, dikt, reisebeskrivelser etc og bokbinderens oppgave er å utforme bokas form og utseende for å gjenspeile elementer i innholdet.

Jeg tenkte litt omvendt.
Bokas form og utseende var mer eller mindre gitt, og kom til at det ikke var spesielt krevende bokbindingsmessig – bortsett fra at jeg måtte være nøyaktig og tålmodig.  Derimot var det noen tekniske utfordringer som måtte løses.

En enkel modell ble produsert ut fra ei gammal bokklubbok som jeg først sikra meg ikke hørte med til de som i tidens løp var blant de få som faktisk er blitt verdifulle.

Etter å ha sjekka at ideen faktisk så ut til å være gjennomførbar lagde jeg en ny modell i tenkt størrelse – ca 200 x 200 mm – for å bli litt bedre «kjent» med løsninga.

bli

  

Jeg finner fort ut at det er noen tekniske saker som må løses.

  • Hvordan jeg skal få dekket det manko av overtrekksmateriale som oppstår i de indre hjørnene som oppstår i den ytre bokdelen?
  • Hvor stor må spalten mellom indre og ytre tekstblokk gjøres for å få passende pen formering og slik at det går an å bla i begge halvdelene?
  • Hvordan utformes avslutningene på spaltene bak på boka?

Tilleggsproblemet var å finne eller skaffe tilveie passende innhold. Jeg prøvde å se denne ideen fra «flere ståsteder». Boka som sådan har en slags «åpning» som kan minne om ei dør eller et vindu.

I første omgang går jeg for en tekst som kan handle om «åpninger».

Det viser seg etterhvert at dette er vanskelig – jeg må lage et eget innhold.
Jeg syns mer og mer at åpningen i boka minner meg mer om et vindu enn ei dør. Ei dør avsluttes som regel nedrest med en eller ann for for en terskel, mens et vindu godt kan omgis av vegg på alle kanter. Her er det 3 kanter – så det får holde.

Jeg allierer meg med noen familiemedlemmer som vil være med på «moroa». De skal lage (eller finne fram til) bilder/tegninger/tekster som alle skal vise eller si noe om vinduer.
Vinduer blir «kjerneverdien».

================

Det blir en del planlegging i forhold til plassering av innhold og layouten på sidene.
Jeg gjør alt dette arbeidet sjøl og trykker på egen kopimaskin. Trykket må gjøres 2-sidig på 115 grams A3-papir. Som vanlig benytter jeg Scandia 2000 ivory.

Det utføres en råskjæring av arkene slik at de skal bli bedre å handtere i falsing og hefting.

Plassering av heftestasjoner er planlagt i forhold til inndelinga av indre og ytre bok, slik at disse kan deles opp seinere uten komplikasjoner i forhold til hefting.

Det blir som sagt en enkel innbinding – så ryggen rundes og falser slås ut på vanlig måte. Det monteres 2-trådig heftegas med pva-lim.

Den indre delen skal nå skjæres ut. Under utskjæring må hele tekstblokka være stabil så det monteres tjukk papp på begge sider og det hele blokklimes.

For anledningen har jeg gått til innkjøp av ei kontursag som skal gjøre denne delen av jobben.

Den er ikke helt grei å lage rette linjer med, men etter litt øving går det bedre.

Det blir mye papirstøv fra saga, så støvsuger må brukes flittig.

Uten uhell er den indre delen nå løs.
Den kan renskjæres som for ei vanlig tekstblokk i alle 3 snittene. Dimensjonene er rekna ut på modellen på forhand.

Den ytre delen er litt verre. Saga klarer ikke å gi et rent fint snitt så jeg må spenne opp og file ned alle de tre innvendig snittene til jeg får de til den ønska dimensjonen og slett nok. Noen strøk med fint sandpapir må også til.

På grunn av den innvendige filinga og pussinga av må begge bokhalvdelene renses grundig for pussestøv.

Nå fortsetter den vanlige prosedyre. Montering av heftegas, foringer og kapitelband.

Jeg lager kapitelband i samme materiale som er tenkt å ha i ryggen og det skal være terrakottafarget geitskinn. Det blir hele 6 stk. Kapitelband-endene farges inn med tilvarende kulør av akrylmaling.

Nå er det på tide å gjøre noe med permen. For å unngå problemer med innslag som ikke vil fungere særlig bra i de indre hjørnene så har jeg valgt lage en perm i et materiale som ikke skal trekkes. Ettersom jeg også har tenkt å lage en figur (et vindu sjølsagt) på frampermen faller valget på en svart 2 mm polystyren plate.

Figuren henter jeg fra et bygningsteknisk dokument som beskriver delene som et vindu består av.

Det er noe usikkerhet rundt hvordan figuren skal preges inn i polystyrenplaten. Jeg har litt erfaring fra tidligere med lasergravering, men i andre materialer, så det er vanskelig å sammenlikne. Jeg sender derfor hele saken til et spesialfirma og ber dem gravere i en dybde på ca 0,2 mm. Ettersom dette må prøves ut med firmaets maskiner sender jeg med en del ekstra plater å prøve på.

Resultater ser ganske vellykka ut så jeg prøver på noen av reserveplatene hva slags farge som sitter best. Polystyren er ikke akkurat et enkelt materiale. Jeg havner opp med hvit heftgrunn. Det passer bra på den svarte, matte bakgrunnen.

Nå begynner montering av rygg mot permplater. Jeg har skjerfa ryggskinnet ned til ganske tynt. Rekner med at det må være slik for ikke å hindre blaing i både ytre og indre tekstblokk. Særlig er den indre kritisk på grunn av størrelsen.

(Jeg ser i ettertid at boka eller tekstboka kunne vært en god del tynnere av funksjonalitetshensyn)

Spaltene i bakre perm må ha en viss minimum bredde for å få til en rimelig formering og innslag ettersom denne permen består av bare én sammenhengende del. Frampermen er enklere på grunn av at den består av to separate deler.

Et annet problem var innslaget i den bakre permen. Det ser ut til at løsningen som fungerer best er at ryggskinnet avsluttes omtrent i bunnen av spalten.

Jeg klarer naturligvis å pappe an skjevt for frampermen slik at jeg må fjerne fortsatsen og skrape rent for lim. Jeg må også pusse ned for å få det jevnt.

Innhengning av ytre tekstblokk:

De videre momentene er omtrent som for en vanlig løsbindsinnbinding.

Anpapping av begge tekstblokkdelene og i litt press over natta.

Jeg nytter brett med påmontert plexiglass-skinne for å forme falsen.

Det er alltid litt spennende å ta ut boka dagen etter. Der ser i alle fall ut utenpå akkurat slik jeg hadde forventa.

Den virker grei å åpne og de første sidene kan ligge åpne – om ikke helt flatt.

Som antatt blir det litt verre å ligge flatt når jeg kommer litt lenger inn i boka.
Her er omtrent midt i.

Ryggdelen med falser ser bra ut.

Kapitelbandene er posisjonert bra i forhold til formering.

Frampermene har en liten svai – antar at dette skyldes oppvarming kombinert med fjerning av materiale under laserbearbeidinga.  Blir nok vanskelig å gjøre noe med, men lar boka ligge i med litt motspenn på permen i mange dager.

Boka ser absoulutt litt spesiell ut – det var meninga.

Du kan virtuelt bla gjennom boka her: (Klikk gjerne midt på bildet under for full skjerm)